Menu

info@ddm-oslavany.cz
Copyright DDM, 2008
AKCE

Vycházková hra - oslavanské kopce a jejich permoni

Vycházková hra nejen pro děti, která Vás provede po většině kopců kolem a v blízkosti Oslavan, kde žijí a vládnou permoni. Ti zde odedávna střeží podzemí a zásoby černého uhlí, kterého je dole v hlubinách země ještě stále dost a dost.

Vždy ve čtvrtek najdete na našem fb nahrávku četby pověsti o daném permonovi. Od pátku pak hledejte na daném kopci na určeném místě truhlu, která vám napoví, co dál. V ní je ukrytá i hrací karta. Ve čtvrtek pak truhla zmizí a v pátek se objeví na novém kopci.

Zdroje:
Oslavanští permoni, kolektiv autorů vedený Lubošem Rejlem, Město Oslavany a Vlastivědný spolek Rosicko-oslavanska, 2004
Oslavanské pověsti, Luboš Rejl, Město Oslavany a Vlastivědný spolek Rosicko-oslavanska,
Kresby, Josef Macholán a spol.
Souřadnice a popis míst – Svatopluk Staněk

BOUCHAL – permon BOUCHALU
Bouchal je osamocený kopec jižně od Oslavan (277 m.n.m.), ve vzdálenosti cca 2,8 km od centra po pravé straně od silnice směrem na Letkovice. Na kopci je zřízena malá rezervace „Přírodní památka Bouchal“ o rozloze 1,8ha lesostepního charakteru, kde se vyskytují vzácné druhy rostlin i živočichů.
Permon Bouchalu střeží úplně nejjižnější výspu celé boskovické brázdy a je tak trochu stranou všeho městského dění a pro svůj život má nejvíc klidu. Na vrchol Bouchalu zamíří jen málo pocestných.
Automobilem a pěšky: z Oslavan směr Letkovice, před mostkem cca 250mpřed křižovatkou se silnicí od Nové Vsi, odbočit vpravo a automobil ponechat na travnaté ploše hned u silnice. Dál pokračovat pěšky po polní cestě směrem ke kopci Bouchalu západním směrem kolem stanoviště včelích úlů a pak vzhůru po pěšině po nezalesněném jihovýchodním úbočí Bouchalu až k informační tabuli, kde naleznete truhlu.
Informační tabule je vidět zdaleka a nemůžete ji přehlédnout.
Pěšky z Letkovské ulice: po cyklostezce směr Ivančice až k lávce přes Oslavu. Před lávkou pokračovat přímo po pravém břehu řeky okrajem pole cca 800m až k remízku mířícímu k silnici Oslavany - Letkovice. Zahnout vpravo a podél tohoto remízku až k mostku přes silnici, tu opatrně přejít a dál pokračovat po polní cestě směrem ke kopci Bouchalu západním směrem kolem stanoviště včelích úlů a pak vzhůru po pěšině po nezalesněném jihovýchodním úbočí Bouchalu až k informační tabuli, kde naleznete truhlu.
(souřadnice 49°6'8.356"N, 16°20'44.493"E)

KOVÁŘŮV KOPEC – permon KOVÁŘOVA KOPCE
Permon Kovářova kopce má nádherný výhled Na Oslavany od jihu a také do údolí řeky Oslavy ze skal nad ulicí V Oslavě z výšky přes 50m nad řekou. Jeho sídlo je ve známém Kovářově kopci (cca 285 m.n.m. cca 700m vzdušnou čarou od centra). Výhled z kovářova kopce je dnes výrazně omezen novým borovým lesem, který v posledních cca 30 letech postupuje dolů po severním úbočí kopce. Truhla je u lavičky na vrcholu kopce mezi dvěma borovicemi. Místo je dobře přístupné stoupáním od hřiště „Na Ostrůvkách“ nebo po pěšině za zahradami domů n ulici Novoveské, případně i od silnice na Novou Ves.
Souřadnice - 49°7'5.008"N, 16°19'20.644"E.

KOBLIH – permon KOBLIHU
Koblih je kopec na jižním okraji Oslavan (274 m.n.m.) nad řekou Oslavou a cyklostezkou Oslavany – Ivančice, cca 1,6km vzdušnou čarou jihojihovýchodně od centra města. Severní úbočí je dnes porostlé smíšeným lesem a směrem na jih jsou pole a částečně lesostep. Traduje se, že směrem na jih od vrcholu Koblihu se neuchytí na delší dobu žádné rostlinstvo. Výhled na město je omezen zmiňovaným lesem, naopak výhled směrem k Letkovicím a Ivančicím a kopci nad Rénou je velmi hezký.
Truhla je přímo na vrcholu kopce. Na konci ulice Letkovská za cyklostezkou přejdete přes betonový mostek a ihned za ním se dáte vlevo pěšinkou vzhůru ke sloupům el. Vedení. Potom po okraji pole a dál po pěšince stále vzhůru až k vrcholu koblihu.
Souřadnice - 49°06'51.6"N 16°20'36.5"E.

ZAKLÁŠTEŘÍ – permon ZAKLÁŠTERSKÝ
Jeho panství je v kopci zvaném Zaklášter, jinak též Kopaniny nad Klášterem a Na Zaklášteří (303 m.n.m.). Vládne severní hranici zemství až za Padochov. Z kopce Zaklášter je velmi hezký pohled na centrum Oslavan s novým náměstím, řekou Oslavou s mostem u Domu dětí a na celé údolí řeky až k Lipnu. Jihozápadní svah Zakláštera do ulice Růžové a na „Popel“ je dnes plný suchých kmenů borovic, které v posledních letech podlehly nadměrnému suchu a kůrovci. Ale stále se zelená novými stromy a keři.
Truhla je ukrytá na dobře přístupné planině nad ulicí Růžovou, cca 350m vzdušnou čarou od centra, v místech častých setkání mladších i starších, kde v minulosti bývaly mimo jiné i velké vatry na „čarodějnice“ 30. dubna. Na místo se lze dobře dostat po cestě a pěšinkách kolem domů, kde se říká „Na Popelu“. Po cestě nahoru do kopce se prochází místem s nejhezčím výhledem.
Souřadnice - 49°07'47.1"N 16°19'53.6"E.

VINOHRADY – permon VINOHRADSKÝ
Jižní hranice zemství střeží Vinohradský permon, který sídlí až těsně nad Novou Vsí v kopci Ve Vinohrádkách (316 m.n.m., cca 2,1 km od centra Oslavan) v blízkosti novoveského vodojemu a v blízkém okolí od Doliny až k řece Oslavě. Truhla je u křížku nad studánkou nad Oslavou v místě zvaném Nad Dolinskou skalkou.
Doporučujeme vydat se ulicí Letkovská a naproti cyklostezce vyrazit vpravo cestou nahoru. Pořád rovně lehce vzhůru. Po pravé straně minete již známou Starou horu a dojdete až na Dolinu. Zde přejdete silnici a přes pole na určené místo. Místo je také dobře přístupné po pěšině od Kovářova kopce nebo pro zdatnější i od řeky strmým stoupáním podél strže od studánky (tahle cesta je nebezpečná, nedoporučujeme).
Souřadnice - 49°7'5.008"N, 16°19'20.644"E.

STARÁ HORA – permon STAROHORSKÝ,
nejstarší, stařešina celého zemství Sídlí v kopci Stará hora (296 m.n.m.), jižně od centra města ve vzdušné vzdálenosti asi 1 km od centra. Ze Staré hory je krásný výhled na celé Oslavany od jihu, dnes je vrchol bohužel poměrně dost zarostlý, ale místa s výhledem se ještě i dnes dají najít. Například z okraje zarostlého vrcholu směrem na východ. Truhla je právě tady, kde je i lavička k posezení. Můžete si s sebou vzít i svačinu.
Souřadnice - 49°07'04.0"N 16°19'48.0"E.
Na místo je možné dojít po pěšince od ulice Novoveské zadní cestou kolem stodol a garáží a dále podél okraje pole až k lavičce.

Šťastnou cestu

| Autor: Mgr. Marcela Flekalová | Vydáno dne 15. 03. 2021 | 196 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

Zájmové útvary
Novinky
06.05.2021: kroužky od 10.5.2021
Na http://www.ddm-oslavany.cz/phprs/storage/koslavany.pdf najdete kroužky, které obnovují činnost od 10. 5.

15.03.2021: VYCHÁZKOVÁ HRA
Popis hry a inforace najdete v sekci KALENDÁŘ AKCÍ nebo na naší fb stránce. Začínáme již ve čtvrtek 18. 3.

08.03.2021: ........ JARNÍ KVÍZ
Na naší FB stránce najdete JARNÍ KVÍZ pro děti. Správné řešení zveřejníme v pátek 12. 3. Tak hodně štěstí při určování.
Naši partneři

10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.